OD GARÁŽE KE GLOBÁLNÍ SÍLE: JCB OSLAVILA 75 LET V OBCHODU
Společnost JCB založil v malé uzamčené garáži v obchodním městě Staffordshire v Uttoxeteru Joseph Cyril Bamford, zesnulý 23. října 1945. Založil ji ve stejný den, kdy se narodil jeho syn Anthony, nyní lord Bamford, a jak pan Bamford poznamenal, „přivítat na svět syna podněcovalo soustředit mysl a když začínáte na dně, je jen jedna cesta, a to vzhůru. “ Přejeme všechno NEJLEPŠÍ!
Základem růstu, který měl následovat, byla výroba sklápěcího přívěsu vyrobeného z válečného šrotu, který dnes hrdě stojí v showroomu světové centrály JCB.
Byl vyroben v jeho garáži a prodán za 45 £ na městském trhu. Kupující také přidal starý vozík, pan Bamford jej zrekonstruoval a prodal za dalších 45 liber - čímž dosáhl na původní požadovanou cenu přívěsu.
V roce 1947 se společnost začala rozšiřovat a protože domácí pana Bamforda nesouhlasila s jeho nedělní prací, přesunul se s ní o pár kilometrů dál do stájového bloku v Crakemarsh Hall, který vlastnila paní Julia Cavendishová, přeživší katastrofy Titanicu. V té době JCB také přivítala svého vůbec prvního zaměstnance na plný úvazek, Arthura Harrisona, který se stal mistrem.
V roce 1950 se společnost JCB opět stěhovala, tentokrát do areálu bývalé sýrárny v Rocesteru. Místo určil Bill Hirst, který si ve skutečnosti liboval, že jeho pracoviště bylo nyní blíže k domovu a umožnilo mu „strávit dalších 10 minut v posteli“. Bill se připojil k JCB v roce 1947 jako chlapec na vaření čaje za libru za týden. Rostl pozicemi až stal se ředitelem servisu.
Rok 1953 se ukázal jako stěžejní rok pro nové stroje, když pan Bamford uvedl na trh rypadlo – nakladač, stroj vybavený rypadlem JCB Mk 1. Bylo to poprvé, co byl vyroben jediný stroj s hydraulickým zadním rypadlem a přední lopatou. Tato vynalézavost přináší ovoce i dnes: JCB vyrobila více než 600 000 rypadel a nyní se vyrábějí na třech kontinentech.
Rok 1953 byl také rokem, kdy se slavné, celosvětově uznávané logo JCB poprvé použilo na stroji a o pět let později bylo registrováno jako ochranná známka.
S uváděním nových řad rypadel, v době šedesátých let, bylo jasné, že tento stroj způsobil revoluci ve stavebnictví, zvýšil produktivitu a snížil závislost na pracovní síle.
Jak začalo nové desetiletí, společnost také využívala nové nástroje k utváření podnikání a propagaci značky.
V roce 1961 byla založena společnost JCB Aviation a první letoun společnosti, dvoumotorový Havilland Dove, se poprvé vznesl k obloze. Díky tomu mohli zákazníci z Evropy navštívit továrnu tam i zpět za jediný den. JCB Aviation píše svou historii déle než mnoho dnešních leteckých společností.
Dalším významným rokem byl rok 1962, kdy se JCB Dancing Diggers rozhodla k expanzi a byla otevřena vůbec první zámořská dceřiná společnost JCB v Holandsku. O rok později bylo uvedeno na trh rypadlo JCB 3C, uznávaná designová klasika. Rostoucí úspěch společnosti byl tak velký, že v roce 1964, kdy se tržby zvýšily o 60% na 8 milionů GBP, si zaměstnanci rozdělili bonus 250 000 liber. Tato zpráva se dostala do národních titulků a výplaty byly takové výše, že si někteří zaměstnanci díky bonusům mohli koupit své první domy.
Pan Bamford tehdy prohlásil: „Dávám vám tyto peníze, protože chci, abyste se podíleli na úspěchu společnosti, kterou jste pomohli vytvořit.“ Ve stejném roce se uskutečnil také první export společnost JCB, dodali svůj vůbec první stroj do USA - rýpadlo-nakladač JCB 4C.
V roce 1969 vyrobila společnost JCB rekordních 4500 strojů a exportovala více než polovinu z nich. Jako uznání tohoto exportního úspěchu, získala společnost v tomto roce vůbec první cenu Queen’s Award - první z 27 takových ocenění. Byl to rok ocenění, protože pan Bamford se stal také na počest exportních úspěchů společnosti Velitelem Britského Impéria (CBE).
Se začátkem roku 1970 se JCB rozhodla pro zahájení podnikání v USA a založila sídlo ve Whitemarsh v Baltimoru, aby využila obrovskou příležitost růstu, kterou Severní Amerika nabízí.
V letech 1971 až 1973 se obrat zdvojnásobil na 40 milionů £. V roce 1975, kdy se zakladatel JCB rozhodl odejít do důchodu, řekl ve své řeči na rozloučenou svým zaměstnancům: „Anthony čelí těžké výzvě, která má posunout JCB vpřed v příštích desetiletích do nového století. Je to náročný úkol, ale byl na něj dobře vyškolen a má podporu velmi silného týmu od zaměstnanců závodu až po vedení. Úspěchy nemají žádné limity. “
A tak začala nová éra - taková, která se dočkala obrovského rozšíření výrobních závodů i produktových řad.
Začalo to v roce 1972 otevřením JCB France. V roce 1977 se poprvé představil teleskopický manipulátor Loadall, stroj, který způsobil revoluci ve způsobu manipulace s břemeny jak na stavbách, tak na farmách. Loadall se stal jedním z nejúspěšnějších produktů v historii JCB.
1977 také znamenal začátek řady významných návštěv JCB členy britské královské rodiny, když jeho královské veličenstvo princ z Walesu navštívil továrnu v Rocesteru.
O rok později bylo dosaženo dalšího mezníku: výstavba druhé továrny JCB ve Velké Británii,
JCB Transmissions ve Wrexhamu.
Ke globální expanzi vedlo rozhodnutí, které přišlo v roce 1979 - zahájit výrobu v Indii, když Anthony Bamford spatřil potenciál tohoto trhu. Dnes má JCB továrny v Dillí, Pune a Jaipuru a Indie je nyní po Velké Británii největším trhem JCB.
Inovace produktů byla i nadále mízou společnosti a v roce 1985 bylo uvedeno na trh rýpadlo-nakladač 3CX Sitemaster, které se stalo nejprodávanějším traktor-bagrem JCB. Byl to také rok, kdy společnost JCB oslavila výrobu svého 100 000. rypadla.
Rok 1986 byl milníkem pro charitativní práci JCB, kdy se dětská charita NSPCC stala charitativní organizací podporovanou společností JCB. Tehdy Carole Bamfordová, nyní Lady Bamfordová, vychovávající 3 malé děti, podnítila zřízení výboru pro získávání finančních prostředků pro NSPCC. K dnešnímu dni JCB a její zaměstnanci vybrali pro NSPCC miliony liber.
V roce 1987 navštívila světové sídlo JCB první britská premiérka Margaret Thatcherová a řídila stroj z výrobní linky. Přivítali ji nadšené davy a jeden člen veřejnosti zasadil ženě přezdívané „Železná lady“, když procházela závodem, polibek na tvář.
V roce 1988 byly „strženy plachty“ z JCB GT, rypadla s rychlostí 100 km/h, které je skvělým propagačním nástrojem, i nadále přitahující davy lidí, ať se objeví kdekoli na světě.
Do roku 1990 se společnost JCB rozšířila do nových oborů uvedením traktoru JCB Fastrac - prvního originálního vysokorychlostního traktoru s plným odpružením na světě. Jeho vývoj stál 12 milionů liber a vzal svět zemědělství útokem. Byl to také rok, kdy byl Anthony Bamford, její výsostí Královnou, povýšen do šlechtického stavu a stal se z něj Sir Anthony Bamford. O této poctě řekl, že „oceňuje úsilí celého týmu JCB.“ Na oslavu dostali zaměstnanci JCB k dobru další den dovolené.
Vývoj strojů pokračoval ve stejném tempu - uvedením rýpadla-nakladače 2CX v roce 1990, o tři roky později následoval ještě menší 1CX.
V roce 1994 byla odhalena za přítomnosti jejího veličenstva Královny na květinové přehlídce v Chelsea Žlutá růže, pojmenována na počest Josepha Cyrila Bamforda „Mr JCB“. I takové radosti patří k pýše JCB.
Přešel rok a JCB oslavovalo své 50. výročí návštěvou jejího veličenstva Královny v jeho světovém sídle, kde odhalila repliku garáže Uttoxeter, kde pan Bamford před všemi těmi lety začal podnikat.
Budoucí předseda vlády Tony Blair navštívil JCB v roce 1996 a podílel se na sestavení 4CX. V roce 1997 byl uveden na trh inovativní vysokozdvižný vozík Teletruk, který umí zvedat a překládat břemena přes překážky. V roce 1998 JCB otevřela svou druhou továrnu ve Wrexhamu ve Walesu a o rok později otevřela JCB Earthmovers v Cheadle ve Staffordshire. V roce 2000 začaly sjíždět první stroje z výrobní linky v novém severoamerickém sídle společnosti JCB v Savannah ve státě Georgia.
1. března 2001 vlály vlajky v továrnách JCB po celém světě na půl žerdi po zprávách o smrti zakladatele společnosti Josepha Cyrila Bamforda. Britský deník Financial Times uvedl, že byl požehnán vzácnou kombinací „geniálního inženýrství a marketingového vkusu“.
V roce 2001 rozšířila JCB svou charitativní činnost založením charitativní organizace Lady Bamford Charitable Trust v Indii, zbudováním školy vzdálené jen několik set metrů od továrny JCB v Ballabgarhu poblíž Nového Dillí.
V roce 2004 se zaměstnanci shromáždili ve světovém sídle kvůli pamětní fotografii u příležitosti výroby 500 000. stroje. K dosažení tohoto milníku vedlo pouhých 60 let. Dalších půl milionu strojů bylo vyrobeno v následujících devíti letech. Byl to také rok, kdy společnost JCB učinila odvážný krok k výrobě motorů, spuštěním motoru Dieselmax vyráběného v JCB Power Systems v Derbyshire.
V roce 2005 otevřela JCB továrnu v Pudongu v Číně a oznámila zprávu o dosud největší objednávce ve své historii, smlouvě o dodávce vysokorychlostního rýpadla-nakladače pro vojenské inženýrské úkoly ve výši 140 milionů dolarů, pro americkou armádu. Byl to stroj známý jako Vysoce Mobilní Inženýrské Rypadlo (HMEE). V roce 2006 se syn Sira Anthonyho Bamforda, Jo, stal ředitelem JCB, a stal se třetí generací rodiny Bamfordů, která tuto pozici zastává.
V tom roce dosáhla JCB také světového rekordu s aerodynamickým vozem JCB Dieselmax. S pohonem dvou motorů JCB Dieselmax dosáhl rychlosti 350,092 km/h na Bonneville Salt Flats v USA a dosáhl rekordu nejrychlejšího dieselového automobilu na světě, což je titul, který si drží dodnes. Sir Anthony Bamford se připojil k týmu v Salt Flats, aby oslavil úspěšný výsledek svého nápadu.
Podpora společnosti JCB pro znevýhodněné děti se v roce 2007 rozšířila dále po celém světě otevřením Centra pro rozvoj předškolního věku Lady Bamford v Savannah ve státě Georgia na podporu vzdělávání a sociálního rozvoje předškolních dětí. Právě v tomto roce dosáhla společnost JCB dosud nejvyššího prodeje strojů v počtu 72 000 kusů.
V roce 2008 se společnost JCB Heavy Products, která vyrábí pásová a kolová rýpadla, přestěhovala do své zcela nové továrny na okraji Uttoxeteru. V roce 2009 následovala investice ve výši 40 milionů liber do továrny JCB v indickém Ballabgarhu na vytvoření největší továrny na rýpadla-nakladače na světě.
V roce 2009 následoval jeho veličenstvo princ William stopy svého otce před 32 lety, když navštívil sídlo společnosti aby se přidal k zaměstnancům a oslavil výrobu 750 000. stroje.
Národní nedostatek inženýrů inspiroval v roce 2010 lorda Bamforda k založení akademie JCB v Rocesteru ve Staffordshire, aby školil budoucí inženýry a obchodní vedoucí. Zařízení zaznamenalo obrovský úspěch, když jeho dveřmi prošlo téměř 1 000 studentů a každý z nich pokračoval v zaměstnání nebo dalším vzdělávání. JCB také zahájila projekt ve výši 40 milionů dolarů na vývoj zcela nové řady smykem řízených pásových nakladačů, které měly být vyráběny v jejím severoamerickém sídle.
Své dědictví oslavila v roce 2011 společnost JCB ohlédnutím a také pohledem do budoucnosti otevřením „Příběhu společnosti JCB“, což je stálá expozice dokumentující růst společnosti JCB a kořeny rodiny Bamfordů v průmyslu. Tyto kořeny lze vysledovat téměř 200 let zpět, když začínali jako kováři v Uttoxeteru. Již v roce 1871 založili ve městě výrobu zemědělských strojů Bamfords Ltd.
Globální výroba se v roce 2012 rozšířila do Brazílie a britský premiér David Cameron oficiálně otevřel novou továrnu ve hodnotě 63 milionů liber ve státě Sao Paulo. Toho roku JCB také oslavila zajištění objednávky ve výši 60 milionů liber na více než 1 000 rypadel-nakladačů od brazilské vlády.
Když se v roce 2013 blížily 68. narozeniny JCB, nová nezávislá ekonomická zpráva odhalila, že společnost vytvořila ve Velké Británii 24 000 pracovních míst a přispěla do britské státní pokladny částkou 545 milionů liber. Stovky zaměstnanců se také sešly před světovým sídlem kvůli pamětní fotografii zaznamenávající výrobu miliontého stroje JCB. Byl to také významný rok pro předsedu JCB sira Anthonyho Bamforda, který se stal lordem Bamfordem poté, co byl pozván předsedou vlády Davidem Cameronem jako konzervativní pracovní kolega do Sněmovny lordů - což vyvolalo záplavu stovek blahopřání z celého světa.
V roce 2014 Lady Bamford předložila šek na 2 miliony liber jejímu veličenstvu hraběnce z Wessexu pro NSPCC, po maratónské jízdě napříč celou společností za účelem výběru financí. Zaměstnanci vybrali 1 milion liber a lord Bamford tuto částku zdvojnásobil. V Indii byla zahájena výroba v novém továrním komplexu JCB v Jaipuru, za 62 miliónů liber a byly oznámeny plány na nové sídlo společnosti JCB Německo v Kolíně nad Rýnem za 20 milionů liber.
V roce 2015 si společnost JCB připomněla své 70. výročí pokračujícím zaměřením na inovaci produktů, byla odhalena zcela nová kombinace rýpadla-nakladače 3CX Compact, stroj o 35 procent menší než jeho větší bratr a navržený pro práci na stále více přetížených staveništích.
Rok 2016 byl rokem milníků, kdy společnost oslavila výrobu 200 000. teleskopického manipulátoru Loadall. Trvalo téměř 30 let, než společnost JCB prodala prvních 100 000 Loadallů, ale dalších 100 000 se prodalo jen za následujících necelých 10 let- což je svědectví o rostoucím významu produktu a síle společnosti JCB v tomto odvětví. Dnes je JCB jedničkou ve světové výrobě teleskopických manipulátorů. V tomto roce společnost JCB rovněž zaznamenala výrobu svého 100 000. minibagru a oslavila 25 let výroby revolučního traktoru Fastrac. Byl to také rok, kdy byl na mezinárodní trh uveden nový JCB Hydradig.
Rok 2017 se stal také velmi významným rokem, a to na dvou frontách: uvedení vůbec prvního JSB elektrického napájení, po dvou letech jeho tajného vývoje. JCB vstupuje poprvé na trh s obratem v hodnotě 8 miliard dolarů ročně. V tomto roce společnost oslavila další úspěch společnosti - 40 let od zahájení výroby Loadallu. Později toho roku zaznamenala JCB výrobu svého 500 000. motoru – počet zabírající vzdálenost z Londýna do Paříže.
Pokud byl rok 2017 rokem úspěchů, rok 2018 byl jistě zajímavým rokem pro představení nových strojů, v nichž vede odhalení vůbec prvního elektrického rypadla JCB. Elektrický minibagr 19C-1E byl vyvinut jako reakce na požadavky zákazníků na stroj s nulovými emisemi, který by mohl pracovat ve vnitřních prostorách, v podzemí i v blízkosti lidí v městských oblastech. Při plném nabití, je připraven na provoz po celý obvyklý pracovní den na staveništi. V tomto roce byl rovněž uveden na trh mimořádně úspěšný sortiment pásových rypadel řady X a zahájila se výroba sklápěčů ve světovém sídle v Rocesteru. JCB také oznámila investici ve výši 50 milionů liber do nové továrny na výrobu kabin v Uttoxeteru.
V roce 2019 byl nový elektrický minibagr již sériově výráběn v závodě JCB Compact Products v Cheadle ve Staffordshire, přičemž zákazníkům bylo doručeno prvních 50 objednávek. Byl to také rok rekordů. V červnu téhož roku dosáhlo JCB Guinnessova světového rekordu v nejrychlejším traktoru při testech na letišti Elvington v Yorkshire. Traktor, který se jmenoval Fastrac One, dosáhl rychlosti 103,6 mil za hodinu se závodníkem na motorkách a mechanikem nákladních vozidel Guyem Martinem na místě řidiče. Společnost JCB se poté pustila do ambiciózního plánu překonat svůj vlastní rekord a vyvinula Fastrac 2 - který je o 10% lehčí a ještě efektivnější než jeho menší bratr. V říjnu dosáhl Fastrac 2 neuvěřitelné maximální rychlosti 153,771 km / h na své cestě k zaznamenání průměrné rychlosti 135,191 km/h v Elvingtonu. V roce 2019 předseda Lord Bamford oficiálně otevřel úplně nové sídlo JCB Germany za 50 miliónů liber.
Když JCB dosáhla svého 75. výročí, objevila se v lednu smutná zpráva, že Bill Hirst, třetí zaměstnanec, kterého společnost přijala v roce 1947, zemřel ve věku 86 let.
V březnu 2020 společnost JCB zaznamenala výrobu 750 000. traktorbagru, v době než se svět zcela změnil, když se ho zmocnila pandemie Covid-19. Když v březnu ztichly výrobní linky společnosti, obrátila se JCB v bezprecedentních dobách na pomoc těm, kteří to potřebují.
V Indii a Velké Británii připravili šéfkuchaři společnosti více než 200 000 jídel pro ty, kteří to nejvíce potřebovali. Staffordshirská linka, zavřená kvůli corona krizi, byla na základě národní výzvy k akci znovu otevřena, aby bylo možné vyrábět prototypy speciálních krytů pro nový typ ventilátorů.
Společnost JCB také znovu otevřela své inovační centrum ve světovém sídle v Rocesteru, aby se zaměstnanci mohli dobrovolně účastnit výroby lékařských štítů pro NHS na 3D rychlých prototypech strojů společnosti.
V době, kdy se v červnu znovu otevřely výrobní linky, společnost JCB také představila nový vzrušující projekt - vyvinula vůbec první rypadlo na vodíkový pohon ve stavebnictví, čímž JCB nadále vede sektor v oblasti technologií s nulovým a nízkým obsahem uhlíku. 20ti tunové rypadlo 220X poháněné vodíkovým palivovým článkem prošlo důkladným testováním v lomu JCB po dobu více než 12 měsíců. Tento vzrušující vývoj znamená, že JCB je první společností v oblasti stavebních strojů na světě, která představila funkční prototyp rypadla poháněného vodíkem, který mnozí považují za palivo budoucnosti.
JCB za LUKROM přejeme všechno NEJLEPŠÍ!